3.11.2017

Tekniikka parantaa kiinteistön käyttäjien arkea ja hyvinvointia

Granlund eroaa muista kiinteistö- ja rakennusalan yhtiöistä siinä, että käyttäjien hyvinvointi tulee aina ensimmäisenä. Tekniikka tulee hyvänä kakkosena.

Rakentamisen trendisanat digitalisaatio, IoT ja Smart Building halutaan Granlundilla jalkauttaa käytäntöön kuuntelemalla kiinteistön käyttäjiä jo hankkeiden alkuvaiheessa. – Valmiita ratkaisuja digitaalisuuden toteuttamiseksi ei juuri ole, vaan niitä on luotava konkreettisissa projekteissa, kertoo Granlundin johtava asiantuntija Jukka Karhu.

– Granlundilla on mielestäni alan vahvin näkemys siitä, miten toimintatapoja on kehitettävä. Uskonkin, että voimme olla konsulttina eri toimijoita yhdistävä muutosvoima. Järjestelmäajattelusta on siirryttävä kohti integroitavuutta, avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Yhdessä edistämme käyttäjien hyvinvointia kaikkein parhaiten.

"Tekniikan pitää olla vuorovaikutteista ja helppoa käyttää."

Käyttäjiä kuunnellaan niin suunnittelussa, konsultoinnissa kuin ohjelmistokehityksessäkin.

– Mitä paremmin tunnemme asiakkaat, sitä paremmin voimme heitä ohjelmistoilla palvella. Käymmekin käyttäjien kanssa jatkuvaa vuoropuhelua, ja esimerkiksi asiakaspalautteet ovat tärkeä osa ohjelmistokehitystä. Haluamme suunnitella ohjelmistoja, jotka helpottavat konkreettisesti ihmisten arkea., kiteyttää käyttöliittymäsuunnittelija Sanna Grönlund.

KÄYTETTÄVYYS SYNTYY YHDESSÄ ASIAKKAAN KANSSA

Grönlund ja muu ohjelmistotiimi ovat säännöllisesti tekemisissä Granlund Manager -ohjelmiston käyttäjien kanssa. Kun heillä on käytössään toimivat työkalut, myös heidän asiakkaansa eli kiinteistön käyttäjät saavat parasta mahdollista palvelua.

– Granlund Manager kehittyy koko ajan: parannamme vanhaa ja kehitämme uutta. Esimerkiksi Granlund Manager Mobile -sovelluksen suunnittelussa kartoitimme käyttäjien, kuten huoltomiesten ja kiinteistöpäälliköiden, näkemyksiä haastatteluilla, ja suunnitelmia myös testattiin käyttäjillä. Hyvä käytettävyys syntyy ymmärtämällä käyttäjien todelliset tarpeet ja tuntemalla hyvin heidän käyttöympäristönsä.

ÄLYKÄS KIINTEISTÖ KESKITTYY IHMISIIN

Jukka Karhu on mukana Granlundin Smart Building -kehityshankkeessa, joka yhdistää yrityksen ohjelmisto-, suunnittelu- ja konsultointiosaamisen.

– Tavoitteenamme on kehittää käyttäjiä paremmin palvelevia kiinteistöjä. Oma tehtäväni on auttaa asiakkaitamme ymmärtämään, miten älykkäämmät automaatioratkaisut voivat parantaa kiinteistön olosuhteita ja energiatehokkuutta sekä samalla ihmisten hyvinvointia. Tekniikan pitää olla vuorovaikutteista ja helppoa käyttää.

Rakennusautomaation hyötyjä mitataan yhä liian usein säästöinä eikä lisääntyneenä hyvinvointina tai työtehokkuutena.

– Tekniikan tarjoamat hyödyt pitäisi nähdä ihmisten kautta, koska esimerkiksi terveellinen ja miellyttävä työympäristö voi olla yritykselle kilpailuetu. Kun uusi sukupolvi siirtyy työelämään, vaatimuksetkin muuttuvat. Se, mikä riittää työntekijöille tänään, ei riitä enää huomenna. Meidän on mietittävä jo tulevaisuuden ratkaisuja.

Teksti: Sanna Karppinen
Kuva: Mikko Mäntyniemi