15.8.2017

Mitoituspalvelu antaa kokonaiskuvan kiinteistönhoidon resursseista, tarpeista ja säästökohteista

Granlund Manager -palvelu, kiinteistönhoidon teknisten töiden mitoitus, on ainutlaatuinen Suomessa. Mitoitus auttaa selvittämään kiinteistönhoidon optimaaliset resurssit.

Kunnissa ja muissa organisaatioissa, joissa kiinteistönhoito toteutetaan omana työnä, kiinteistönhoidon resursseja ei ole yleensä laskettu optimaalisesti.

”Mitoituspalvelussa analysoimme kiinteistönhoidon lähtötilanteen ja selvitämme, minkälaisilla työskentelytavoilla ja kalustolla sekä tunti- ja henkilömäärällä organisaation kiinteistömassa on mahdollista hoitaa ja huoltaa”, kertoo Granlundin Ohjelmistot-osaston asiakkuuspäällikkö Ville-Veikko Lallukka. ”Samalla vältetään yli- tai alimitoitus.”

Laaja näkökulma kiinteistönhoitoon

Mitoituspalvelun taustalla on Granlundilla toteutettu diplomityö, joka täydentää Suomessa jo kauan kiinteistönhoidossa hyödynnettyjä KIMI-mitoitusstandardeja.

”KIMI-taulukot antavat yhä hyvää tietoa siitä, paljonko aikaa eri toimenpiteisiin kuluu, mutta mitoituspalvelussamme näkökulma on laajempi”, Lallukka toteaa. ”Esimerkiksi yksi keino tehostaa kiinteistönhoitoa on ajantasaistaa huoltosuunnitelmat. Lisäksi nipistettävää löytyy usein siirtymisistä. Silloin säästöjä voidaan saavuttaa uusilla teknologiatyökaluilla, kuten mobiilisovelluksilla, joilla huoltotehtävät kirjataan ylös jo kentällä paikan päällä.”

Huomioon otetaan myös kiinteistönhoitajien vastuulla olevat lisä- ja tukityöt.

”Jotta kiinteistönhoitajien työstä saadaan kokonaiskuva, on huomioitava myös sellaiset työt, jotka eivät liity suoraan tekniikkaan, vaan ovat esimerkiksi käyttäjä- tai tukipalveluja, kuten pulpettien ruuvien kiristämistä. Toinen erityishuomiota vaativa asia ovat ulkoalueiden erot.”

Mielekästä työtä pienemmillä kuluilla

Mitoituksessa pyritään tehostamaan kiinteistönhoidon päivittäistä työtä. Tavoitteena on laskea kuluja, parantaa ajankäyttöä ja pidentää kiinteistöjen käyttöikää.

”Mitoituksessa kiinteistönhoitoa mietitään useista näkökulmista, jolloin esimerkiksi rakennusten tyhjäkäyttöön voidaan puuttua sekä järjestellä kiinteistönhoitajien työpäiviä ja -vuoroja uudelleen. Tavoitteena on tehdä päivittäisestä työstä sekä mielekkäämpää että tehokkaampaa.”