28.8.2017

Hyvinkään kaupungin kiinteistönhoidossa toteutetaan Granlundin uutta mobiilitoimintamallia

Granlund Manager Mobile -sovellus on käytössä kaikissa Hyvinkään kaupungin 20 päiväkodissa. Hyvinkää onkin etulinjassa kiinteistönhoitoalan digitaalisessa murroksessa.

Granlundilla on kehitetty sovelluksen käytön tueksi Mobiili toimintamalli.

”Uuden työkalun käyttöönotto ei yksin riitä, vaan on tärkeää suunnitella ja määritellä yhdessä, mitä mobiilisovelluksella halutaan saavuttaa”, toteaa Granlund Managerin myyntipäällikkö Marko Laitio. ”Toimintamalliimme kuuluu esimerkiksi sovelluksen käyttöopastus kaikille osapuolille, esimerkiksi Hyvinkäällä huoltomiehille, huollon esimiehille ja päiväkotien johdolle. Lisäksi käyttödatan seuranta auttaa kehittämään kiinteistönhoitoa vuosi vuodelta paremmaksi.”

”Haluamme olla mukana kiinteistönhoidon nykypäivässä, ja Granlund Manager Mobile on luonteva jatko jo käytössämme olleelle saman tuoteperheen PTS-työkalulle”, kertoo Hyvinkään kaupungin Tilapalvelujen kiinteistöpäällikkö Kari Juselius. ”Sovelluksen käyttöönotto on ollut helppoa ja yksinkertaista, ja syksyllä laajennamme sen käyttöä päiväkotien lisäksi kouluihin.”

Siirtymisten karsiminen tehostaa työaikaa

Granlund Manager Mobile auttaa huoltohenkilökuntaa ja päiväkotien johtajia heidän jokapäiväisessä työssään.

”Päiväkodeissa voidaan kirjata palvelupyyntöjä järjestelmään, joka kulkee Mobilen ansiosta huoltomiesten mukana kaikkialla”, Laitio kertoo. ”Karttapohja osoittaa lähimmät palvelupyynnöt sisältöineen, mikä nopeuttaa vasteaikoja ja vähentää turhaa kulkemista.”

Siirtymisten karsiminen onkin kiinteistönhoidon resursoinnin kannalta olennaista.

”Jopa kolmannes huoltohenkilökunnan työajasta kuluu siirtymiin, joten niiden karsiminen säästää merkittäviä summia”, Laitio toteaa. ”Tärkeää on myös se, että sovellusta voidaan käyttää kellareissa huonon verkon alueella. Tiedot päivittyvät järjestelmään heti, kun palataan maanpinnalle.”

Sovellus otettu hyvin vastaan

Mobiilisovellus on parantanut Hyvinkäällä kiinteistönhoidon asiakaspalvelua.

”Ennen huoltotehtävistä kirjoiteltiin muistutuksia post-it-lapuille ja moni asia pääsi unohtumaan, mutta nyt kaikki tehtävät tulevat hoidettua, kuitattua ja raportoitua eteenpäin”, Juselius kertoo. ”Työnjohto on ollut tyytyväinen siihen, miten tehtävät ja työreitit pystytään järjestämään aikaisempaa tehokkaammin, ja myös töiden seuranta on parantunut. Tärkeintä meille on kuitenkin se, että asiakas saa nopeammin palvelua. Päiväkotien johtajat ovat olleet mielissään siitä, miten sovellus on nopeuttanut tehtäväpyyntöjen käsittelyä ja vikojen korjaamista.”